FTC Marknesse, dé wielervereniging in de Noordoostpolder. 

12 provinciƫn, 430 km binnen 24 uur

16 juli 2017 18:58

12 provinciën, 430 km binnen 24 uur

Zag het weleens voorbij komen op Facebook “de ronde van 12” maar ook de Pajotse 400 en de monsterrit van DOK Den Helder passen allemaal in het rijtje van ritten die uitdagend zijn.
Nu had ik de rit van DOK al 2x gereden van 350 km en dan wil je weleens wat meer. De Pajotse 400 trok mij ook wel maar deze wordt gereden in België en daar zitten een aantal hoogtemeters in.
“de ronde van 12” stond op het verlanglijstje. Tijdens een verjaardag in de Noordoostpolder hoorde ik dit, dat er ook leden van de Wielervereniging Urk naar deze “ronde van 12” zouden gaan en contact was er snel gelegd.



Marnix melde zich en er kwam al snel een WhatsApp groep in de lucht waar ook Lucas,
Gerrit en Leendert deel vanuit maakte. In de laatste week sloot ook Harmen zich aan want
hij was ook toe aan een uitdaging. De communicatie was levendig en alle faciliteiten werden
georganiseerd tot een volgauto aan toe.

Zaterdag 8 juli vertrekken 0:00:01

Bij van der Valk in Lent/Nijmegen. Na aanmelding via de QR-code en wat materiaal konden
we ons voorbereiden op de start. Lampjes op de fiets en naar de start onder de NTFU boog.
Een willekeurige medewerkster van “van der Valk” geeft het start schot om 0:00:01 en we
vertrekken de nacht in. Bij de derde bocht trapt iemand zijn derailleur al kapot en moest de
strijd staken.


Stempelen wordt QR-code scannen met een app. We gaan op weg door Nijmegen. Concentratie is gewenst want het is donker en je moet goed opletten. De groep is groot en de snelheid zit er goed met 35 km/uur. Eerste scanpost is de Molenhoek in Limburg. De Toekan is op de grens van Brabant en Limburg gebouwd dus om de hoek scannen. De groep wordt kleiner want 1 code en 49 renners kost tijd en de snelste mannen zijn al weer weg. We vervolgen onze weg naar Nuland waar de volgende Toekan staat en ook daar scannen in de hal. Even wat eten en het is wel erg makkelijk dat er een volgauto is.
Sommige trekken nog een windvanger aan. De temperatuur is 17 graden en in mistgebieden is het net te koud en dat is vaak op de vlakke stukken.
Na Nuland loopt het water in de blaas behoorlijk op en vraag Harmen de navigator om te stoppen. De hele groep achter ons besluit hetzelfde te doen en we staan met 20 man midden in de nacht te pissen in de berm en dat lucht op.

Lek

We rijden in de buurt van Vinkel en Gerrit krijgt een lekkenband. Snel wisselen en vullen met een CO2 patroon terwijl de onze mannen wachten gaat de rest van de groep renners verder echter blijft Maikel Boels staan en sluit de rest van de dag bij ons aan.

We blijven over met 7 man en gaan verder richting ‘s Hertogenbosch.
Harmen is navigator en zijn rally verleden komt goed van pas want hij leidt ons
door de nacht naar de volgende bestemming. Wat zijn er veel mensen op straat in ’s Hertogenbosch en we komen veel fietsers zonder licht tegen maar we zijn alert. Wat me opvalt dat er jonge meiden onderweg zijn midden in de nacht op plekken waar ik mijn dochter niet zou laten fietsen.

Brabantse nachten zijn lang

We komen langs verschillende kroegen en er staan veel mensen buiten. We worden toegejuicht en er klink applaus dat is wel leuk en je krijgt er nog meer zin in. Onze weg gaat verder richting Vlijmen en Nieuwkuijk waar ook kasseien liggen en Harmen roept dat we dit gewend zijn. (We hebben ook met z’n tweeën de ronde van Vlaanderen gereden). We rijden op kop en we denderen door over de kasseien en een masseur is er niks bij.

We komen door Waalwijk, Geertruidenberg en hier ligt iedereen op bed. We missen een afslag dus snel omdraaien en het gas er op. Er is toch niemand en we vergeten even het fietspad want op de weg rijden is veel eenvoudiger en het rijdt ook nog lekker.

Zeeland

Koers naar Zevenbergen en vervolgens naar Standaardbuiten. We rijden richting Zeeland zegt mijn gevoel en de fietspaden hebben plaats gemaakt voor dijken. Gerrit klaagt al enige tijd over de pijn in zijn rug. Vervelend en op de dijk maakt hij ook een inschattingsfout en rijdt naar beneden. Je schrikt er toch van en we wachten dat hij er weer bij is. Terwijl het langzaam licht wordt zouden we ook een scanpost moeten krijgen na 132 km (nog 299 te gaan). Net voor Steenbergen staat er een auto in de kant met een ontbijt……nou ja …….erg professioneel is het niet. We hadden anders verwacht en ook de triatleet die ons zou aanmoedigen is ver te zoeken. Vindt het wel een dikke min. Gerrit besluit om af te stappen. Spijtig maar we begrijpen het en zijn fiets wordt op de fietsendrager gezet…. Bij deze post
komen we nog terug nadat we gescand hebben in Zeeland.

We rijden naar Steenbergen en herkenbaar is voor mij de binnen stad want bij de Koos
Moerenhout classic zijn we hier ook geweest. We komen door Heemsmolen en gaan de brug over
en komen in Zeeland. Na het scannen rijden we terug naar de verzorgingspost. Nog even snel een
bakkie koffie want die is klaar!!! en weer scannen. Nog 272 km te gaan maar er zit al 159 km op.

Dordrecht

De volgende Toekan staat in Dordrecht maar eerst nog even door Dinteloord en door Moerdijk. Net voor Moerdijk rijdt Marnix lek en de buitenband is ook stuk. Waarschijnlijk heeft het remblokje door de buitenband geremd en dan komt de binnenband eruit en is het “knal”.

We hebben de volgauto nodig en die wordt gebeld. We wachten 20 minuten op een ander achterwiel terwijl Harmen naar de Toekan rijdt want hij zoekt dringend een toilet. Na het uitwisselen van een wiel kunnen we berder en rijden naar de Toekan in Dordrecht.

Blij met de Toekan

Aangekomen bij van der Vlak besluit ik een ontbijt te nemen. Kost wel 14 euro maar heb nog nooit zo’n trek gehad in een ontbijt en wat waren die wentelteefjes van suikerbrood lekker. Moet wel oppassen dat ik me niet vol vreet want daar heb je alleen maar last van in het vervolg van de rit. De meeste mensen schuiven aan het ontbijt want er is waarschijnlijk brandstof nodig. Voor vertrek check ik nog even alles en ben mijn multitool kwijt. Nog twee keer naar binnen en goed kijken waar hij ligt…..nergens te vinden en baal er van want deze was roest vrij. Geen tijd om er bij stil te staan want we gaan verder richting Vianen. Nog 225 km te gaan.

Verse koeienpoep

We rijden door de Soinpolder (nooit van gehoord) richting Noordeloos. Links en rechts weide en de wind is niet ongunstig. We wisselen van kop en de snelheid ligt boven de 30 km/uur. Waarschijnlijk heeft een boer net zijn koeien over de weg naar de weide gebracht want er ligt van alles op de weg. De spetters vliegen in het rond van de koeienpoep. Maar even laten zitten dan kan het opdrogen en krab je het er straks zo af. Het zijn wel mooie weggetjes naar Meerkerk en zo zie ook de kern van de dorpen en vervolgens weer een grote rivier die we moeten oversteken.

Voordat we het weten staan we bij de Toekan van Vianen en ik prop er nog een pannenkoek en een gel in want, ja, brandstof is noodzakelijk want het is nog ver. De klok geeft 11.03 aan en we hebben er 243 km opzitten en nog 188 km te gaan.

We vervolgen onze trip naar Utrecht waar ook een Toekan staat. We rijden dwars door de binnen stad van Utrecht voor mijn gevoel en door naar Hilversum. Daar scannen we bij een BP-tankstation. We kiepen er een cola in en gaan weer verder richting Flevoland. Door scannen bij een Shellstation en de temperatuur loopt al aardig op en het is 13:44 uur en nog 141 km te gaan.

Vogelweg

Bij het tankstation trek ik andere kleding aan want de broek zit vol zweet en een zweethemd is ook niet echt meer nodig. De wind is ondertussen bijna kracht 3 en op de vlakte van de Flevopolder wil het wel waaien. We draaien met regelmaat en het kost wel energie. We zijn blij dat we de Vogelweg verlaten maar we zijn nog niet in Swifterbant. De Zeebies weg is lang en de wind is sterk. De volgauto komt in beeld en krijgt de opdracht voor te rijden. We kruipen achter de volgauto en rijden met 37 km/uur richting Swifterbant. We moeten een fietspad op en het is uit met de pret van de volgauto.

Wielervereniging Urk

Op de verkeersborden wordt Emmeloord aangegeven en plotseling staan er een aantal
wielrenners en even verder op nog twee. Het zijn alle renners van WV Urk. Ze zijn opgetrommeld om assistentie te verlenen en ons uit de wind te houden. Wie het heeft georganiseerd weet ik niet maar geeft wel een extra dimensie binnen de groep en terwijl er nog een energie reep naar binnen gaat, gaan we verder.


Emmeloord

We rijden richting ketelbrug. Geen sprint vandaag want dat vinden de benen niet fijn en de brug staat ook nog open. Het is even wachten en weer verder door Nagele en dwars door Emmeloord. Bekend terrein als je 48 jaar in de Noordoostpolder hebt gewoond. Bij de Toekan in Emmeloord maar even eten want het is 16:10 en een soepie gaat er wel in. Helga is er ook en Willem mijn broer en zijn vrouw (uit Tollebeek) en daarbij Carolien (m’n dochter) en haar vriend. Leuk dat ze er zijn na 356 km en nog 75 km te gaan. We willen weer door maar er worden nog twee broodjes kroket gebracht voor 1 van de renners en die moeten er nog wel in. We verzamelen de laatste moed en we worden uitgezwaaid door de familie Top en Co.

We worden moe

Op naar Kuinre om te scannen. De wind is noord 3 en dat merken we. Maikel beschikt over goede benen en trekt de teller door naar boven de 35 km en het “piepsysteem” gaat in werking. De broodjes kroket komen iemand zijn oren uit en dat is te merken. Vol discipline gaan we met 30 aan ’t uur verder. Na Kuinre koersen we naar de volgende Toekan in Wolvega. Ook hier scan en go want we willen naar Leek. Eerst nog door Makkinga, Donkerbroek en Haulerwijk. De kilometers worden afgeteld want we zijn het zat. Het fietspad is niet al te best en bij Lucas slaat het stuur uit z’n handen en valt. Harmen die erachter rijd valt er overheen. De vermoeidheid staat toe en de lontjes worden steeds korter lijkt het wel.

Op naar Leek

We hebben nog niet gescand in Drenthe en bij Een-West aan de Hoofdweg hangt een QRcode aan een boom. We scannen en ik kijk op mijn teller want het is nog 5 km naar Leek. Terwijl we Leek binnen rijden vraag ik me af waar de camping is. Ben het wel zat maar we gaan nog helemaal naar de andere kant van Leek.

Finish

Een lange rechte parallel weg en verder op de boog van de NTFU en er staan mensen. Helga is er en
ook Joke en een aantal mensen van Urk staan ons op te wachten.
Yes !! We hebben het gehaald. We rijden 6 breed over de finish.
YES WE DID IT.


Nog even scannen om 19:47. We feliciteren elkaar met een “high five” en ook de volgauto. Marie Jose en Sietze lopen ook binnen; leuk dat ze langs komen. We drinken wat en ontvangen een medaille van de organisatie na controle van de scans. Iedereen gaat zijn weg en we (Top en Co en Harmen en Joke) nemen nog een pannenkoek en daarna rijdt Helga de auto terug naar de camping in Nijmegen. 23:50 en ik neem nog een biertje een Leffe wel te verstaan en o, o, wat is die lekker. Het duurt maar even en het licht gaat uit…….moe en voldaan.




Van links naar rechts de teamwerkers: Gerard, Maikel, Lucas, Leendert, Harmen en Marnix.

De Feiten

Kilometers 436 km
Hoogtemeters 688
Calorieën 7621
Gemiddelde snelheid 28,9 km/uur
Vertrektijd 0:00 uur
Aankomst 19:47 uur
Bruto tijd 19 uur en 47 minuten
Netto tijd 15 uur en 6 minuten
Aantal lek 2
Renners start 6 en finish 5 (met Maikel is 6)
Bidons 6 x 750 ml
Gels 6
Energie repen 6
Pannenkoeken 5
Krentenbollen 3
Overig brandstof ontbijt Dordrecht en soep in Emmeloord
Temperatuur tussen de 16 en 26 graden
Aantal Toekans genoeg

Hoop dat je veel leesplezier hebt gehad.
Groet, Gerard Top